تبلیغات
علی آباد سبزدشت - مطالب خواندنی
 
علی آباد سبزدشت
                                                        
درباره وبلاگ

روستای علی آباد سبزدشت در فاصله 86کیلومتری از شهرستان بافق در مرکز دهستان سبزدشت قرار دارد .این روستا به نقل بزرگان آبادی حدود 300سال قدمت دارد . ابتدا علی آباد نیزاری بود که مقداری اب از زیر ان جاری می شد . باجگانیها که مالک کو شکوئیه نیز بودند ،استخر کوچکی درست کردند کشت و کاری کردند و انجا را مالک شدند .بعدها قنات احداث کردند ،کشاورزی رونق گرفت و ساکن شدند .
مدیر وبلاگ : A-j
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
خرید و فروش فایل
یکشنبه 14 اردیبهشت 1393 :: نویسنده : A-j
    

Konos خواص دارویی ازگیل

ازگیل، میوه درختی است که در اواخر پاییز و اوایل زمستان می رسد.گل های درخت ازگیل، سفید و میوه‌آن شبیه زالزالک است، با این تفاوت که میوه ازگیل درشت تر و قهوه ای رنگ و طعمش شیرین و کمی گس است. هسته آن را می کارند و درخت ازگیل را به درخت گلابی نیز پیوند می زنند.
قسمت های مورد استفاده درخت ازگیل، برگ و میوه آن است. اسم فارسی ازگیل «اردف» و «گیل»بوده است.

خواص ازگیل :
ازگیل سرشار از ویتامین های «ب» و «ث» و قند، تانن و سلولز و اسید سیتریک است.
ازگیل دارای مقدار زیادی هیدرات کربن است که مولی انرژی است .
ازگیل دارای ماده ای به نام تانن است که بهترین دارو برای درمان عفونت های روده بزرگ است.
ازگیل در تقویت خون بدن مؤثراست.
ویتامین «ب» ازگیل، اعصاب را تقویت می کند و از نظر تغذیه اهمیت دارد.
ازگیل را به صورت خام به عنوان میوه لذیذ، مطبوع و تقویت کننده مصرف می کنند و از آن شربت و کنسرو ازگیل تهیه می کنند.
مصرف ازگیل خام یا کنسرو ازگیل در معالجه اسهال ساده اثر قطعی دارد.
خورن ازگیل خام و خصوصاً نارس آن که تانن بیشتری دارد در معالجه خونریزی های داخلی مانند:بواسیر، خونریزی رحمی و غیره اثر شفا بخش دارد.
ازگیل در معلجه ورم روده به کار می رود، به این منظور باید ۲۳۰ گرم ازگیل رسیده را پس از جدا کردن پوست و دانه، در کمی شیر حل نموده و مصرف نمود.
در معالجه زخم دهان و تورم مخاط گلو مؤثر است.
ازگیل قبض کننده روده ها است. ازگیل کار روده ها را تنظیم می کند. ازگیل ادرار آوراست.
ازگیل دارای اسید مالیک، تانن، اسید سیتریک و اسید تاتاریک است و از نظر غذایی شبیه «به»است.
ازگیل میوه ای بسیار مقوی است زیرا قدرت اُسمزی خون را بالا می برد.
ازگیل به علت داشتن املاح سیتریک، رمالیکو تاتاریک، ترشی خون را از بین می برد.
ازگیل مواد معدی را مرتب می کند و برای اسهال بسیار مفید است.
میوه تازه و رسیده ازگیل یا کنسرو آن برای درمان اختلاق قاعدگی خانم ها کاملاً مفید است.
جوشانیده نیم گرم برگ ازگیل، سالک را درمان می کند.
جوشانده برگ ازگیل به صورت بالا،‌پوست های ظریف را تقویت میکند و برفک را معالجه می نماید.

غرغره کردن با جوشانده برگ ازگیل، آبسه دهان و گلو را درمان می کند. اگر هر روز سه بار با جوشانده برگ ازگیل غرغره شود، آنژین را معالجه می نماید.



 

یک حکایت زیبا


کشاورزی چینی اسب پیری داشت که از آن در کشت و کار مزرعه اش استفاده می کرد.
یک روز اسب کشاورز به سمت تپه ها فرار کرد.همسایه ها در خانه او جمع شدند و بخاطر بد شانسیش به همدردی با او پرداختند.
کشاورز به آنها گفت:”شاید این بد شانسی بوده و شاید هم خوش شانسی،فقط خدا میداند.”
یک هفته بعد اسب کشاورز با یک گله اسب و حشی از آن سوی تپه ها بر گشت.این بار مردم دهکده به او بابت خوش شانسیش تبریک گفتند.کشاورز گفت: :”شاید این بد شانسی بوده و شاید هم خوش شانسی،فقط خدا میداند.”
فردای آن روز وقتی پسر کشاورز در حال رام کردن اسب های وحشی بود از پشت یکی از اسب ها به زمین افتاد و پایش بشدت شکست.
این بار همسایه ها برای عیادت پسر کشاورز آمدند و به او گفتند:”چه آدم بد شانسی هستی؟
کشاورز لبخندی زدوجواب داد: :”شاید این بد شانسی بوده و شاید هم خوش شانسی،فقط خدا میداند.”
چند روز بعد سربازان ارتش به دهکده آمدند و همه جوانان ده را برای خدمت در جنگ با خود بردند به جز پسر کشاورز که پایش شکسته بود.این بار مردم با خود گفتند: :”شاید این بد شانسی بوده و شاید هم خوش شانسی،فقط خدا میداند

عجایب هفتگانه 

داستانک, داستان کوتاه عجایب هفتگانه

معلمی از دانش‌آموزان خواست تا عجایب هفتگانه جهان را فهرست‌وار بنویسند. دانش‌آموزان شروع به نوشتن کردند. معلم نوشته‌های آنها را جمع‌آوری کرد. با اینكه همه جواب‌ها یکی نبودند اما بیشتر دانش‌آموزان به موارد زیر اشاره کرده بودند: اهرام مصر، تاج محل، کانال پاناما، دیوار بزرگ چین و... در میان نوشته‌ها کاغذ سفیدی نیز به چشم می‌خورد.

معلم پرسید: این کاغذ سفید مال چه کسی است؟ یکی از دانش‌آموزان دست خود را بالا برد. معلم پرسید: دخترم چرا چیزی ننوشتی؟ دخترک جواب داد: عجایب موجود در جهان خیلی زیاد هستند و من نمی‌توانم تصمیم بگیرم کدام را بنویسم. معلم گفت: بسیار خب، هرچه در ذهنت است را به من بگو، شاید بتوانم کمکت کنم. در این هنگام دخترک مکثی کرد و گفت: به نظر من عجایب هفتگانه جهان عبارتند از: لمس کردن، چشیدن، دیدن، شنیدن، احساس کردن، خندیدن و عشق ورزیدن.

پس از شنیدن  سخنان دخترک، کلاس در سکوتی محض فرو رفت. آری؛ عجایب واقعی همین نعمت‌هایی هستند که ما آنها را ساده و معمولی می‌انگاریم.

بقیه ادامه مطلب

 


                 
خدا هیچ چیزی را بی حکمت خلق نکرده

پادشاهی هر چیز را که می دید از وزیرش سؤال می کرد خدا این را برای چه خلق کرده. وزیر اگر می دانست جواب می داد و اگر نمی دانست می گفت من نمی دانم ولی حتما در خلقت آن حکمتی است.

تا این که روزی پادشاه سرگین غلتانی را دید و به وزیرش گفت دیگر قبول نمی کنم که در خلقت این جانور حکمتی باشد. وزیر جواب داد درست است که من حکمتش را نمی دانم ولی حتما حکمتی دارد. ولی شاه نپذیرفت.

 چندی بعد پای پادشاه دچار دمل چرکی گردید و تمام اطباء آن دیار از درمان آن عاجز ماندند. تا این که مدتی بعد طبیب رهگذری به شهر آن پادشاه وارد شد. خبر ورود طبیب در شهر پیچده و شاه از موضوع مطلع گردید.  طبیب را احضار کرد و برای درمان دمل پایش از او استمداد طلبید.

طبیب برای تهیه دارو یک هفته مهلت گرفت. بعد از مهلت مقرر پمادی اورده و روی دمل گذاشت. در نتیجه این زخم در عرض چند روز خوب شد. شاه که از موضوع تعجب کرده بود سؤال کرد این چه  دارویی بود که روی دمل گذاشتی و بهبودی حاصل شد. طبیب گفت: این پماد را از مخلوط کردن خاکستر سرگین غلتان و روغن گوسفند درست کرده بودم. که شاه گفت:  پس در خلقت این هم حکمتی نهفته است.


                                                                                                                                                                                                                                                      

  مضرات و فواید مصرف گوشت بوقلمون  

 مضرات و فواید مصرف گوشت بوقلمون
آیا می دانید گوشت بوقلمون دارای چه فواید و مضراتی برای بدن می باشد ؟


بوقلمون ؛ گوشتی با طعم‌های مختلف
 استفاده از گوشت بوقلمون چند سالی است كه در كشور ما افزایش یافته و اغلب آن را در قفسه مواد پروتئینی فروشگاه‌های بزرگ به صورت تكه‌های ران و سینه بسته‌بندی شده یا به صورت درسته در برخی مغازه‌های عرضه‌كننده گوشت مرغ می‌بینیم، اما سوال اینجاست، با توجه به قیمت بالای گوشت بوقلمون نسبت به گوشت مرغ، آیا وارد كردن این گوشت به برنامه غذایی مفید است؟

بوقلمون پرنده‌ای از نژاد قرقاولان و بزرگ‌ترین و سنگین‌وزن‌ترین پرنده خانگی است. گوشت این پرنده حاوی هر دو نوع گوشت سفید و قرمز است. 65 درصد گوشت بوقلمون سفید و در ناحیه سینه و 35 درصد آن تیره و در ناحیه ران‌ها قرار دارد. هریك از این گوشت‌ها از نظر طعم و مزه باهم متفاوتند. گوشت سینه و بال‌ها سفید و لذیذ و از نظر مزه شبیه گوشت گوساله است و گوشت قرمز آن كه اغلب در ران‌ها یافت می‌شود، بسیار نرم و طعمی شبیه گوشت پرندگان وحشی یا شكاری را دارد.
افزایش حجم توده گوشت قسمت‌های سینه و ران نسبت به حجم استخوان و در نتیجه ضایعات كمتر نسبت به گوشت‌های مشابه ویژگی برجسته بوقلمون است.

گوشت بوقلمون به دلیل بافت ویژه‌ای كه دارد هنگام طبخ حجم خود را از دست نمی‌دهد و به دلیل داشتن پروتئین بالا، حداقل چربی اشباع، كمترین سطح كلسترول و فقدان چربی میان بافتی در مقایسه با گوشت قرمز از اهمیت بسیاری برخوردار است و منبع خوبی از ویتامین‌های A، B1، B3، B6، B12 و املاحی چون سلنیوم، منیزیم، مس، آهن، روی، پتاسیم و اسید آمینه تریپتوفان به شمار می‌رود. یكی از ویژگی‌های منحصر بفرد گوشت بوقلمون نسبت به سایر گوشت‌های سفید، ویتامین A و نقش مهم تقویت سیستم ایمنی آن است كه بویژه در فصل سرما، مصرف آن به كودكان و سالمندان توصیه می‌شود.

توصیه‌ها
گوشت بوقلمون بدون پوست به طور طبیعی چربی كمی دارد و در هر 100 گرم آن تنها یك گرم چربی موجود است. تقریبا تمامی چربی بوقلمون در پوست آن موجود است و گوشت تیره رنگ آن چربی بیشتری نسبت به گوشت سفید آن دارد. بنابراین افراد مبتلا به چربی خون بالا بهتر است از گوشت سفید سینه این پرنده استفاده كنند. بد نیست بدانید گوشت سفید بدون پوست بوقلمون چربی اشباع و كلسترول كمتری از گوشت مرغ و گاو دارد.

این گوشت به دلیل دارا بودن اسید آمینه تریپتوفان به ترشح بیشتر سروتونین كمك كرده و باعث سرحالی و آرامش در افراد دچار علائم افسردگی موقت می‌شود.

مصرف 150 گرم گوشت بوقلمون حدود نیمی از اسیدفولیك مورد نیاز روزانه را تامین كرده و مصرف مقدار متعادل آن برای خانم‌های باردار مفید است.

اسید آمینه تریپتوفان موجود در گوشت بوقلمون به دلیل تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند علائم بیماری ام‌اس را كاهش دهد، نقش مهمی در خوابیدن دارد و باعث بهبود خواب در مبتلایان به بی‌خوابی مزمن می‌شود.

این گوشت اگر فاقد مواد هورمونی باشد، می‌تواند میزان هورمون تستوسترون را در بدن آقایان در حد مطلوب نگه داشته و منجر به افزایش عملكرد جنسی و افزایش گلبول‌های قرمز خون شده و از پوكی استخوان جلوگیری كند.
بوقلمون‌ها به دلیل پاهای فعال در ناحیه ران‌ها دارای رگ‌های خونی بسیاری هستند. این رگ‌ها حاوی هموگلوبین‌های حاوی آهن هستند كه اكسیژن را به ماهیچه‌ها می‌رسانند. بنابراین هرچه رنگ ماهیچه ران‌ تیره‌تر باشد مصرف آن برای كسانی كه كمبود آهن دارند مفیدتر است. اسید آمینه موجود در گوشت بوقلمون می‌تواند از تجمع سرب و جیوه در بدن جلوگیری كرده و با كمك به عملكرد كبد، سموم بدن را دفع نماید.

مراقب باشید
گوشت بوقلمون دارای مقدار كمی اگزالات است. بنابراین بیماران مبتلا به سنگ كلیه اگزالاتی باید در مصرف آن محتاط باشند.
این گوشت به دلیل حاوی بودن اسید آمینه پورین در مبتلایان به نقرس باید به میزان بسیار كم‌مصرف شود.


9شهریور ماه، سالروز فاجعه تلخ کشتار یوزپلنگ ها در ایران است. روزی که به نام روز یوزپلنگ نامگذاری شده تا با یادآوری واقعه تلخ کشتار یوزپلنگ ها در بافق، ‌هشدار دیگری باشد برای ما ایرانیان که تا دیر نشده بجنبیم چرا که یوزپلنگ آسیایی،‌ که زیستگاهش تنها منحصر به ایران شده هم اکنون به شدت در خطر انقراض قرار دارد.

واقعه ای که در خاطره ها باقی ماند ...
شهریور ماه 1373 - شهرستان بافق- یک ماده یوز به همراه سه توله اش در گرمای تابستانی کویر، خود را به سمت نخلستان های اطراف بافق می رسانند تا شاید آبی برای خوردن پیدا کند. ماده یوز و توله ها وارد نخلستان می شوند تا از چشمه ای که داخل نخلستان بود جرعه آبی بنوشند،‌ اما ناگهان در میان سر و صدای مردم محلی خود را محاصره می بینند، مادر از مهلکه می گریزد و توله های کوچک در میان ضربات چوب و سنگ مردم ناآگاه گرفتار می شوند.
در همین زمان یکی از شاهدان صحنه، خود را به اداره محیط زیست بافق می رساند و ماموران محیط زیست را در جریان موضوع قرار می دهد. ماموران وقتی به محل حادثه می رسند با لاشه بیجان یکی از توله ها مواجه می شوند که در اثر شدت جراحات تلف شده اما دو توله دیگر در حالیکه به شدت مجروح شده بودند به یزد منتقل می شوند. ولی شدت ضربات وارده بر سر و روی توله ها به قدری بود که توله دوم نیز در میانه راه داخل خودروی محیط زیست می میرد.
توله سوم در یزد تحت مداوای دامپزشک قرار می گیرد اما بلافاصله به تهران منتقل می شود تا از مرگ نجات یابد. در حالی که هنوز 24 ساعت از این واقعه ناگوار نگذشته بود محیط بانان بافق گزارش دادند ماده یوز هر روز به نزدیکی شهر و نخلستان می آید تا توله های کوچکش را جستجو کند. اما این جستجو نتیجه نداشت چرا که مادرنمی دانست توله هایش به جز یکی که نیمه جان به تهران منتقل شده،‌ جان باخته اند و این چنین بود که ماده یوز بعد از یک هفته تلاش بی حاصل،‌ خود رابه کویر دور دست سپرد و برای همیشه رفت.
ت
نها بازمانده این واقعه که ماریتا نام گرفته بود، بعد از مدتی بهبود یافت اما از سال 1373 تا دی ماه 1382 در پارک پردیسان تهران باقی ماند. دور ماندن این توله 3 ماهه از مادر، ‌مانع ازاین شد تا او فنون شکار و زندگی در طبیعت را بیاموزد و به همین دلیل رنج زیستن در اسارت را تا 9 سال بعد با خود به همراه کشید تا سرانجام از بین رفت.
ماریتا که تا آن زمان تنها یوزپلنگ آسیایی محصور در اسارت بود، بیش از آنکه سمبل مظلومیت یوزپلنگ ها و حیات وحش ایران باشد، سمبل فقر اطلاعاتی ما ایرانیان در مواجهه با حیات وحش بود، چرا که خانواده ماریتا به جرم ناکرده حمله به حیوانات اهلی ازهم پاشیده شده بود. خانواده ای که 4 عضو موثر و زایا داشت برای همیشه از هم پاشید ،‌ از سرنوشت مادر اطلاعی حاصل نشد، اما توله هایی که هر کدامشان می توانستند خانواده کوچکتری در آینده تشکیل دهند و جمعیت یوزپلنگ ها را در ایران افزایش دهند از بین رفتند. هر چند دوتوله جان باختند و ماریتا نجات یافت اما ماریتا بازمانده ای بود که به دلیل تنهایی و نبود جفت، هرگز نتوانست کمکی به رفع انقراض یوزپلنگ ها کند.
او از مرگ نجات یافت و سالروز نجاتش از مرگ،‌ به روز ملی تبدیل شد تا همه طرفداران محیط زیست را برای نجات دیگر یوزپلنگ ها گردهم آورد.


مورخین گذشته های بسیار دور سرزمینی که در آن بافق بنا شده است را به وجود دریایی کم عمق و بسته متصل کرده اند و وجود آثاری که در برخی از کوههای اطراف بافق مشاهده می شود این حس را بیشتر به یقین تبدیل میکند که از جمله دریا بارهایی که در کوههای باجگان و... دیده می شود از دریا بودن بافق در دوران دور حکایت میکند و جهانگردان و سیاحانی نظیر سون هدین، ستوان استوار، ادوارد استارک، مارکوپولو، کلنل سی ام مک کرگر و لسترنج که به ایران سفر کرده اند نیز در شرح مشاهدات خود از کویر بافق و یا دریا بودن این مناطق در دوران گذشته سخنی به میان آورده اند به هر حال باید گفت که بافق از شهرهای پیشین و تاریخی استان یزد است که به دلیل جایگاه طبیعی و جغرافیایی ارتباطی و استراتژیک خود در طول تاریخ بارها مورد هجوم یاغیان و کشور گشایان قرار گرفته است.
بعضی بافق را از بناهای دوره اسلامی میدانند، چرا که بافق به حروف ابجد 183 میباشد و به همین دلیل تاریخ تأسیس این شهر را با سال 183 هجری قمری ذکر میکنند. بعضی از مورخین نیز بافق را یکی از شهرهای قبل از اسلام می دانند که در روزگار ساسانیان معمور و آباد شد است و از جایگاه ویژه ای برخوردار گردیده است.
در نیمة دوم‌ سدة 6ق‌/12م‌ در دورة حكومت‌ ملك‌ ارسلان‌ سلجوقى‌ بر كرمان‌، ولایت‌ بافق‌ به‌ همراه‌ بهاباد و داور و كوبنان‌ به‌ اتابك‌ یزد سپرده‌ شد. این‌ شهر در دورة تیموری‌ محل‌ زد و خورد برخى‌ از امرا و شاهزادگان‌ بوده‌، و در دورة صفوی‌ از مهارت‌ و شجاعت‌ تفنگچیان‌ بافق‌ و بهاباد یاد شده‌ است‌. بافق‌ در این‌ دوره‌ قصبه‌ای‌ بیش‌ نبوده‌، و مستوفى‌ بافقى‌ مورخ‌ سدة 11ق‌ از آن‌ با عنوان‌ «قصبة طیبه‌« و «دارالشجاعه‌« یاد كرده‌ است‌.
منطقه بافق در زمان خلیفه سوم (عثمان) توسط مسلمانان فتح شد و در نیمه دوم سده سوم هـ.ق یعقوب لیث بر این منطقه دست یافت و در دوره دیلمیان فخرالدوله دیلمی نیز برای مدتی بر این ناحیه حکومت می‌کرد.
از 536 تا 718 هـ.ق اتابکان یزد بر این ناحیه حکمرانی می‌کردند و نماینده‌ای به بافق می فرستادند در روزگار آل مظفر، حاکمان دوره تیموری و صفویان بافق رونق خاصی گرفت در حمله افغان ها به ایران به مردم منطقه یزد بخصوص بافق خسارات وارد شد و این شهر در قلمرو محمود و اشرف افغان بود در دوره نادر شاه افشار و جانشینانش نیز بافق در دست حکام بود و عاقبت محمد تقی خان بافقی و بازماندگانش نیز بر این ناحیه حکمرانی داشتند. این نکته نیز لازم به ذکر است که بافق از دوره صفویه به دلیل مردمان و صاحب منصبان شجاع و دلیر به دارالشجاعه مشهور شد و این لقب در چند مورد ازکتب مورخین از جمله جامع المفیدی ذکر شده است بافق به قصبه طیبه نیز مشهر بوده است.
بافق‌ در گذشته‌ از توابع‌ كرمان‌ به‌ شمار مى‌رفت‌، اما از حدود سال‌ 1188ق‌ به‌ ولایت‌ یزد پیوست‌. در تقسیمات‌ كشوری‌ 1332ش‌ بافق‌ یكى‌ از بخشهای‌ شهرستان‌ یزد در استان‌ اصفهان‌ بود؛ اما پس‌ از تشكیل‌ استان‌ یزد و اهمیت‌ یافتن‌ منطقه‌ به‌ واسطة كشف‌ و استخراج‌ معادن‌ كه‌ موجب‌ افزایش‌ جمعیت‌ آن‌ نیز گردید، به‌ صورت‌ شهرستان‌ درآمد


 مولانا شمس‌الدین (کمال‌الدین محمد) وحشی بافقی


مولانا شمس‌الدین یا کمال‌الدین محمد وحشی‌بافقی یکی از شاعران نام‌دار سدهٔ دهم ایران است که در سال ۹۳۹ هجری قمری در شهر بافق چشم به جهان گشود. دوران زندگی او با پادشاهی شاه تهماسب صفوی و شاه اسماعیل دوم و شاه محمد خدابنده هم‌زمان بود.وی تحصیلات مقدماتی خود را در زادگاهش سپری نمود. وحشی در جوانی به یزد رفت و از دانشمندان و سخنگویان آن شهر کسب فیض کرد و پس از چند سال به کاشان عزیمت نمود و شغل مکتب داری را برگزید. وی پس از روزگاری اقامت در کاشان و سفر به بندر هرمز و هندوستان، در اواسط عمر به یزد بازگشت و تا پایان عمر ( سال ۹۹۱ هجری قمری) در این شهر زندگی کرد.

این شاعر بزرگ روزگار خود را با اندوه و سختی و تنگدستی و تنهائی گذراند و دراشعار زیبا و دلکش او سوز و گداز این سالهای تنهایی کاملا مشخص است . وی غزل سرای بزرگی بود و در غزلیات خود از عشقهای نافرجام، زندگی سخت و مصائب و مشکلات خود یاد کرده است.کلیات وحشی متجاوز از نه هزار بیت و شامل قصیده، ترکیب بند و ترجیع بند، غزل، قطعه، رباعی و مثنوی است.وحشی دو منظومهٔ عاشقانه دارد. یکی ناظر و منظور که عشق همجنس‌گرایانه پسران شاه و وزیری را بر یکدیگر روایت می‌کند. و دیگری فرهاد و شیرین به استقبال از خسرو و شیرین نظامی. مثنوی نخستین به سال ۹۶۶ به پایان رسید و ۱۵۶۹ بیت است


اما مثنوی دوم که از شاهکارهای ادب دراماتیک پارسی است، هم از عهد شاعر شهرت بسیار یافت لیکن وحشی بیش از ۱۰۷۰ بیت از آن را نساخت و باقی آن را وصال شیرازی شاعر مشهور سده سیزدهم هجری (م ۱۲۶۲) سروده و با افزودن ۱۲۵۱ بیت آن را به پایان رسانیده‌است. شاعری دیگر به نام صابر بعد از وصال ۳۰۴ بیت بر این منظومه افزود. مثنوی معروف دیگری که وحشی به پیروی از نظامی سروده «خلد برین» است بر وزن مخزن‌الاسرار و مرتب بهشت روضه. مثنوی‌های کوتاهی از وحشی در مدح و هجو و نظایر آنها بازمانده که اهمیت منظومه‌های یادشده را ندارد.



وحشی‌ بافقی‌ در سال‌ ۹۹۷ هجری‌ قمری‌در سن‌ شصت‌ و یك‌ سالگی‌ درگذشت‌

روحش شاد و یادش گرامی باد...!



اساتید علوم رفتاری و روانشناسان معتقدند اگر دوست دارید بدانید طرف مقابل‌تان در یک رابطه دروغ می‌گوید یا راست؟ به این 7 نشانه دقت کنید.

 آیا می‌دانستید تمام مردم جهان به طور میانگین روزی دو مرتبه دروغ می‌گویند؟ برخی افراد دروغگوهای خوبی نیستند و زود لو می‌روند اما برخی دیگر دروغگوهای قهاری هستند. آیا دوست دارید بدانید طرف مقابل‌تان در یک رابطه دروغ می‌گوید یا راست؟ به این ۷ نشانه دقت کنید:

 

1- استرس و عرق کردن

شناخته ‌ترین نشانه‌هایی که می‌تواند یک فرد دروغگو را لو دهد، عرق کردن و استرس اوست. زمانی که ما دروغ می‌گوییم همیشه می‌ترسیم لو برویم. به همین دلیل دچار استرس می‌شویم و استرس با افزایش ضربان قلب و عرق کردن همراه است.اما این موضوع در رابطه با همه مردم صادق نیست. برخی افراد به دروغگویی عادت دارند و دچار استرس نمی‌شوند!

 

2- صدای خیلی زیر یا خیلی بم

روان‌شناسان معتقدند صدا علامت خوبی برای شناسایی دروغگو است. چرا؟ در واقع این ما نیستیم که صدا را کنترل می‌کنیم. مغز براساس احساساتی که داریم آن را به شکل اتوماتیک تنظیم می‌کند. وقتی دروغ می‌گوییم، می‌ترسیم رسوا شویم. به همین علت معمولا تن صدا تغییر می‌کند و خیلی زیر یا خیلی بم می‌شود.
۳- سخنان ضد و نقیض

دروغگوها به دلیل ترس از رسوا و شرمگین شدن تعادل احساسی درستی ندانسته و حتی حرف‌های آنها کم و بیش ضد و نقیض است. برای آنکه مطمئن شوید یک فرد دروغ می‌گوید از او بخواهید دقیقا حرفی را که در یک موقعیت خاص زده برای شما در مواقع مختلف تکرار کند، حتی سوالات متفاوت و مدام در مورد همان مساله می‌تواند ثبات فکری دروغگو را بر هم بریزد.

 
4- میمیک‌های غیرمعمول

پلک زدن‌های مداوم، مالیدن پلک، نگاه‌های مبهم… همگی اینها نشانه میمیک صورت یک فرد حین دروغ گفتن است. صورت دقیقا احساساتی را که داریم نشان می‌دهد و کنترل عمقی آنها کمی سخت است. اگر فردی میمیک غیرطبیعی و غیرمعمول دارد و حین صحبت با شما دچار تیک خاصی مثل مالیدن پلک می‌شود، می‌توانید به حرف‌های او شک کنید.
۵- ژست‌های مخصوص

سرفه کردن درون مشت، بالا بردن دست روی سر و عقب بردن بالاتنه موقع حرف زدن از جمله ژست‌های آدم‌های دروغگو است. البته باید مراقب هم بود. برخی دروغگوها برای آنکه احساسات‌شان نمایان نشود حین حرف زدن کاملا خنثی عمل می‌کنند.
۶- حرف زدن غیر وسواسی

دروغگوها معمولا در صحبت کردن وسواس به خرج نمی‌دهند و همه مسایل را رو نمی‌کنند. اگر شما حین صحبت‌ها از فردی بخواهید با دقت بیشتری مسایل را برای شما بیان کند و به عبارتی وسواسی‌تر از او سوال کنید، معمولا دروغگو چون حافظه خوبی ندارد و در دور بعد قادر به بیان همان جواب‌ها نیست. درنهایت می‌توانید از زبان او این جملات را بشنوید «به من اعتماد نداری؟» اگر فردی واقعا دروغگو نباشد، خیلی سریع از کوره درنمی‌رود و برای بار دوم هم به برخی سوالات شما پاسخ می‌دهد.
۷- احساسات اغراق‌آمیز

وقتی فردی فقط با دهان می‌خندد یعنی یا می‌خواهد رعایت ادب کرده باشد یا دروغگوی ماهری است. یک لبخند صادقانه همراه با عقب رفتن لب‌ها و چین خوردن پلک‌ها در سمت خارج همراه است. یک دروغگو معمولا تنها با دهان می‌خندد تا احساسات درونی خود را مخفی کند.




پرورش خرما در شهرستان بافق،‌ قدمتی طولانی دارد و به بیش از دو هزار سال پیش می رسد و همین قدمت است كه نخل را جزئی از زندگی مردم این دیار كرده و آداب و رسوم مختلفی در باب نخل و خرما در این شهرستان وجود دارد كه آگاهی از آن ها خالی از لطف نیست.
سابقه نخل کاری در بافق به بیش از دو هزار سال قبل می رسد و نخلهای انبوه و سرسبز این شهرستان خود گویای این داستان و رابطه تنگا تنگ انسان و نخل است.

می توان در بافق، چشم انداز و افق دور دست را تحت سیطره نخیلات خرما به نظاره نشست.

مردمان سختکوش و پر تلاش بافق، عاقبت طبیعت سرسخت و سرکش کویر را ناگزیر به اطاعت و فرمانبری از خود کردند.

اینجا سرزمین آب نیست فقط خورشید است، سر زمین آفتاب تابان که گاه دمای هوای تابستان در این شهر به ۵۰ درجه سانتیگراد می رسد.

کشاورزان بافقی قدم به میدان نهاده و بافق را به یکی از قطبهای تولید خرما در منطقه تبدیل کرده اند.

هم اینک بیش از ۱۷ نوع رطب و خرما محصول مجموع نخیلات و باغهای شهرستان بافق است که برای مصرف، روانه بازار دیگر شهرها می شود.



خدمات همه جانبه نخل به انسان

نخیلات خرما تمام قد در خدمت بشرند، از محصولاتشان گرفته تا تنه و برگهایشان همه وهمه به مصرف گوناگونی می رسد.

برگهای خشک این درخت پرثمر به انواع مختلف در صنعت تولید حصیر بافی مصرف می شود، کاری که غالبا در بین هنرمندان به ویژه زنان هنرمند بافقی از زمان قدیم مرسوم بوده و با تولید باد بزنهای دستی، کلاه حصیری، جارو، پادری و حتی بوریا یا فرش حصیری، گامی مهم و مفید در شکوفایی صنایع دستی بافق و با نگاهی دیگر در اقتصاد خانواده برداشته اند.

قربانی کردن نخل؛ رسم کهن نخلداران

در مناطق نخل خیز کشور و حتی شهرستان بافق از قدیم رسم بر این بود که گهگاه در خت نخلی را جلوی پای میهمان یا در جشنها و مراسم ازدواج قربانی می کردند اما امروزه به علل مشکلات اقتصادی و فرهنگی کمتر می توانیم شاهد چنین مواردی باشیم.

ولی هنوز هم اگر درختی پس از چند سال نر باشد و بار ندهد و یا پیر و فرتوت باشد، آن را قربانی می کنند، اصولا این عمل در ماه‌های اسفند و فروردین، جلوی پای عزیزانشان انجام می شود.

دل یا قلب درخت خرما

از جمله عللی که واحد سنجش و شمارش نخیلات خرما نفر است می توان به قلب درخت خرما اشاره کرد که در راس این درخت قرار دارد.

هنگام قربانی کردن یک نفر نخل خرما، با زحمت و تلاش وصف نا پذیری می توان شاخه ها و برگهای زیادی که منشعب از تنه درخت است را برید و سپس لایه های الیافی شکلی که از درخت محافظت می کند از دورآن جدا کرد تا به هسته مرکزی یا قلب درخت خرما نزدیک شد.

جالب این جاست که خداوند حکیم، قلب یا دل درخت خرما را همچون صدف، چنان در نوار سپید و مستحکم قرارداده که به راستی آن را از گزند بساری از بلایای طبیعی حفظ می کند.

در نهایت پس از صرف وقت بسیار به قلب درخت خرما می رسند که به آن دل، مغز و حتی پنیر خرما نیز گفته می شود که ماده ای مقوی و شفابخش است.

از اینروست که تنها خرما نیست که از درخت نخل نصیب انسان می شود بلکه از برگ تا تنه و حتی پنیر خرما، قابل استفاده و برای انسان شفابخش است.

اکنون نیز فصل خرماپزان در بافق فرا رسیده و تلاش می شود همزمان با برداشت خرما از درختان نخل طی هفته های آینده، مشکلات نخلداران منطقه بافق از سوی خبرگزاری مهر مورد بررسی قرار گیرد.


خواص انگور از نگاه معصومین (ع)

تأثیر انگور در از میان بردن اندوه

امام صادق (ع) : " هنگامی که آب فرو نشست و استخوانهای مردگان ، پدیدار شد نوح این را بدید و بدین سبب بسیار آشفته و اندوهگین شد .

سپس خدا به او وحی کرد :" این کاری است که خود با خویش کرده ای ! تو خود انها را نفرین کردی ! "

گفت : پروردگارا ! من از تو آمرزش می طلبم و به درگاه تو توبه می کنم .

سپس خداوند به او وحی کرد : " انگور سیاه بخور تا اندوهت از میان برود .

 
اما م صادق (ع) : " پیامبری از پیامبران به درگاه خدا از اندوه شکایت کرد خداوند اورا به خوردن انگور امر فرمود .


 
امام صادق (ع) :" نوح از اندوه به درگاه خداوند شکایت برد . خداوند به او چنین وحی کرد : " انگور سیاه بخور ؛ چرا که اندوه را می برد . "

 
آداب خوردن انگور

 
پیامبر خدا (ص) فرمود : " انگور را دانه دانه بخورید چرا که گواراتر و خوش تر است "
 

مکارم الاخلاق :پیامبر گاه انگور را دانه دانه می خورد و گاه خوشه را به دهان می برد و دانه ها را در دهان فرو می ریخت تا جایی که  قطره های  آب به سان دانه ای مروارید بر ریش ایشان می غلتید .


الکافی – به نقل از عیسی بن عبدالرحمان ، از پدرش – ابن عکاشه بن محصن اسدی ، بر امام باقر (ع) وارد شد در حالی که امام صادق (ع) نیز در حضور ایشان ایستاده بود .

امام باقر (ع) انگوری پیش او نهاد و فرمود : " انگور را پیر کهن سال و کودک خردسال دانه دانه می خورند و کسانی که گمان می کنند سیر نخواهند شد سه دانه سه دانه و چهار دانه چهار دانه می خورند ؛ اما تو دو دانه دودانه بخور که همین مستحب است . "





نوع مطلب : متفرقه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




یکشنبه 13 مرداد 1392 12:11 ب.ظ
سلام
اگه میخواید اطلاعات بیشتری در مورد یوز ایرانی کسب کنید به سایت انجمن یوزپلنگ ایرانی سر بزنید.
Www. Wildlife.ir
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.